Om du planlegger ferietur til nord, så bør du definitivt stikke innom Alta museum. Her kan du se vakre veteran-snøscootere og lese om snøscooterens utvikling i Finnmark siden 1960-tallet.

 

Linn Johansen er en av de som arbeider med den flotte utstillingen. Her sammen med SIFs Arve Lønnum som fikk en før-premiere.

Linn Johansen er en av de som arbeider med den flotte utstillingen. Her sammen med SIFs Arve Lønnum som fikk en før-premiere.

Alta museum har i 10 år ønsket å få til en utstilling med snøscootere, som viser utviklingen siden den første scooteren kom til Finnmark tidlig på 1960-tallet. Utstillingen som åpner 26. juni er en hyllest til snøscooteren gjennom 60 år. «Fryd, Pryd og motorlyd» er det treffende navnet på utstillingen.

 

«Bli med inn i en verden hvor fart, spenning, frihet og friluftsliv møtes» skriver Alta museum om utstillingen.

 

I Alta har omtrent hver tredje innbygger snøscooter. Veteran-snøscootere er også blitt populært i Norges snøscooter-kommune nummer 1. Mange snøscooter-entusiaster har kjøpt opp gamle scootere og restaurert disse til en imponerende tilstand. Flere av disse kan du se på utstillingen.

Utstillingen har mange eldre motorer, blant annet wankelmotor, utstilt.

Utstillingen har mange eldre motorer, blant annet wankelmotor, utstilt.

 

Også flere typer motorer er utstilt. Deriblant en wankelmotor fra Sachs, på 295 kubikk og 15 hestekrefter. SIFs sekretær Arve Lønnum var heldig og fikk en før-premiere på utstillingen. Han startet selv å kjøre snøscooter på 1990-tallet, og nå fikk han se hva snøscooter-pioneerene og reindriften i Finnmark måtte slite med i snøscooterens tidlige år. Vi kan nok slå fast at det heldigvis er en stund siden bladfjæringer var standard på snøscooterne!

– En utrolig flott utstilling som viser hvor viktig snøscooteren er i Finnmark, sier Lønnum.

Utstillingens eldste scooter, Polaris K-70, 1963-modell.

Utstillingens eldste scooter, Polaris Sno-Traveler Pacer K-80 D, 1963-modell. Dette var en av de første som kom til Finnmark.

 

– Fra de første scooterne ankom Finnmark i 1959, har scooter vært et sentralt verktøy og rekreasjonskjøretøy for svært mange. Denne utstillingen ønsker å ære scooteren og scooterkjørere. Alta Museum har laget utstillingen i samarbeid med Alta Veterankjøretøyforening. De har bidratt med både materiell og kunnskap som har vært helt essensiell for å få gjennomført en slik utstilling, forteller Linn Johansen ved Alta museum.

 

Mange er i dag avhengig av scooteren, som for eksempel reindrifta, politiet, redningstjenester og naturoppsyn. Svært mange bruker også scooteren som rekreasjonskjøretøy, og scooterne som er stilt ut viser mangfoldet av scooteren som har blitt laget og brukt her i Finnmark fra 1963 og frem til i dag.

 

Ski-Doo veteran RD 64 1964-model. Den første med dobbel-belter.

Ski-Doo veteran RD 64 1964-model. Den første med dobbel-belter.

– Vi har hentet informasjon og bilder fra rekreasjonskjøring fra 70-tallet og frem til i dag, scootercross har fått en egen seksjon, blant annet illustrert med Tanas scootercross-legende Frode Utsi, samt mange av våre litt yngre scootercross-kanoner. Verkstedet og mekanikken har også fokus, og man kan studere både motorer, belter, dempere og andre mekaniske deler og hvordan de har utviklet seg gjennom flere tiår.

Altas egen Knut Thomassen har også åpnet litt på sin skattkiste og funnet frem noen av hans egne oppfinnelser fra 60/70-tallet, som store scooterprodusenter senere kopierte. Utstillingen blir stående til over jul, og det er også planlagt et arrangement i høst der scooterentusiaster kan samles for å diskutere scooter og drikke kaffe, men på grunn av den usikre fremtiden med tanke på smittevernregler er arrangementet enda ikke planlagt i detalj, forteller gjengen som arbeider med utstillingen.