Selv om reindriftsutøverne har lov å kjøre hvor de vil på vidda, så holder de seg i kjente løyper og spor. Det anbefaler Mikkel Isak Eira også andre snøscooterbrukere å gjøre. Sist vinter holdt det på å gå galt for den erfarne snøscooterbrukeren.
Klikk her for å se video med Mikkel Isak Eiras beste råd!
Mikkel Isak Eira lever av tamreindrift. Beiteland er både i Troms og Finnmark. På sommeren beiter dyrene på kysten i Troms. Vinterbeitet er i Kautokeino. Snøscootere er sammen med ATV hans viktigste redskap når flokken på flere tusen dyr skal gjetes og fôres gjennom hele året.
Snøscooteren brukes både på gode og dårlige dager. Eira og hans brødre må ut til flokken selv om det er minus 40 grader eller om det blåser sterk vind.
Og det var nettopp strek vind og dårlig sikt en februardag sist vinter da han kjørte ut fra Kautokeino for å se etter reinsdyrene sine.
– Jeg kjørte i et terreng hvor jeg visste hvor jeg var. Men plutselig kjørte jeg over en skrent. Der hadde det vært uvær i forkant som hadde laget en femmeters skrent over en berghylle. Scooteren gikk rett over og jeg og scooteren havnet ned i juvet.
– Selv om jeg er lommekjent i området, så gikk det galt. Dette kunne gått riktig ille og jeg var heldig som kom uskadet fra uhellet. Man tenker jo at «dette hender ikke meg», men det er feil, det kan hende meg også, forteller den rutinerte reindriftsutøveren.
– Jeg kjører snøscooter hele vinteren, dag og natt, og i alle typer forhold. Da er sikkerhet veldig viktig, sier han. Eira har faste rutiner han følger på vidda.
– Vi prøver å holde oss til faste løyper, for å unngå nettopp slike situasjoner.
Mikkel Isaks råd til andre snøscooterbrukere som ferdes i terrenget er:
1. Hold deg til løype.
2. Kjør varsomt der du ikke er kjent.
3. Lytt til erfarne snøscooterkjørere.
– Vi som driver med rein har tilgang til å kjøre akkurat hvor vi vil. Men det vi tenker ofte, er å kjøre i terrenget hvor vi har kjørt før. Aller helst der det er spor. Vi prøver å holde oss til faste spor og løyper. Det er en myte at vi kan kjøre villmann og leke med scooteren. Det gjør vi ikke. Sikkerhet er veldig viktig for oss.