Fjellstueoppsitter Per Edvard Johnsen mener ulykker på vann og vassdrag kan unngås dersom alle følger løypestikkene, og ikke lager snarveier. – Jeg har selv havnet i vannet, det er en ekkel følelse og man får sjokk, sier han.
Per Edvard Johnsen er en kjent skikkelse, der han holder til på sitt idylliske sted, midt inne på Finnmarksvidda. «Molles-Piera» blir han kalt av venner. Du har kanskje sett ham på den populære NRK-serien «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu», episode som satte seerrekorder da den kom ut i fjor.
Per har kjørt snøscooter på værharde Finnmarksvidda i mer enn 40 år, siden den første snøscooteren kom til fjellstua på 70-tallet. Han er både født og oppvokst på fjellstua i Nedre Mollisjok, omtrent midt mellom Alta og Karasjok. Her er han omgitt av vidde, sjøer og elver. Ferdsel på vann og vassdrag har vært e del av hverdagen – både sommer og vinter. Det har som regel gått bra, men han innrømmer at noen hendelser har satt en støkk i han. Spesielt vinterstid, når det er kaldt og langt til sivilisasjonen.
– Jeg har havnet i vannet selv. Da man var ung var man litt for dristig og tok sjanser. Det er ikke noe særlig å havne i vannet, hvis det er mørkt og kaldt, og langt fra andre folk. Det er en ekkel følelse. Man ser jo noen sekunder før det skjer, at man ligger tynt an. Man får en veldig dårlig følelse. I det iskalde vannet får man skikkelig sjokk, forteller han.
– Vi har ingen bilvei hit, så snøscooter er viktig for oss. Vi trenger snøscooter for persontransport og for å kunne handle det vi trenger. På vinteren kjører vi på isen og på land, der det ikke går an å kjøre på isen.
Per understreker viktigheten av å følge de etablerte løypene, som er stukket opp. Han mener det er farlig når noen tar snarveier.
– Det går sikkert bra med den som kjører først, men man må tenke på nestemann som kommer bak. Det kan gå greit der og da for deg, men det kan bli utrygt etter deg. Han bak tror det er trygt når han ser det er kjørt der, men det kan faktisk være utrygt. Det er derfor viktig at alle prøver å holde seg på løypa og i det samme sporet der det er risiko.
– Hvis man kjenner at det «gir etter» under scooteren, om det for eksempel er overvann, så må man tørre å gi gass, lyder det krystallklare rådet hans.
Per oppfordrer dessuten alle som ferdes på vann og vassdrag om å bruke Varsom.no.
– Her er det mye god informasjon som kan bidra til at du får større kunnskap om å kjøre på islagte elver og vann. Du finner dessuten isvarsling for hele landet, sier han.
Per Edvards best tips ved kjøring på vann og vassdrag:
1. Hold deg til løypa
2. Ikke ta snarveier
3. Gi gass dersom du kjenner det gir etter
4. Skaff deg informasjon og kunnskap på varsom.no
5. Hold roen dersom du havner i vannet